Annons
Vidare till smalanningen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hårt pressade medier ropar på stöd

Samtidigt som behovet av nyhetsförmedling är mycket stort i coronakrisen befinner sig annonsmarknaden i fritt fall. Nu behövs akut stöd till medierna, säger branschorganisationen Tidningsutgivarna.

I kriser är massmedier som viktigast, och suget efter nyheter är nu enormt, vittnar flera massmedier om. Samtidigt rasar intäkterna från annonsering.

En undersökning som Tidningsutgivarna (TU) låtit göra tyder på att mediernas annonsintäkter kan halveras under april.

– Och det är redan en bransch som, om man generaliserar, bara går jämnt upp. Det finns inga lador att hämta pengar i, säger Jan Fager, tillförordnad vd på TU.

Mediernas annonsintäkter under 2019 har uppskattas till 6 miljarder kronor.

Skadar demokratin

Även TV4, som är reklamberoende, spår ett miljardtapp av samma skäl.

Branschen ser redan permitteringar och neddragningar. Nästa steg är uppsägningar och till sist konkurs, säger Jan Fager.

Han understryker att det är bråttom med stöd från regeringen. Branschen hade möte den 25 mars med demokrati- och kulturminister Amanda Lind (MP) och förde då fram önskemål om bland annat tidsbegränsat lönestöd och avskaffande av arbetsgivaravgift, samt ett utökat mediestöd.

Men branschen har ännu inte fått svar.

– Jag väntar febrilt, säger Fager.

Mediernas stora kostnad är personal, så det är svårt att spara mycket på annat. Och med mindre personal kan inte lika mycket nyheter produceras. Utan stöd från regeringen befarar Jan Fager att journalistiken går miste om mycket av bredd, djup, analys och debatt, lokalt och nationellt. Att demokratin ytterst drabbas.

Annonsera svenskt

I krisen har de stora mediekoncernerna Bonniers och Schibsted uppmanat till annonsering i svenska medier. Google och Facebook har de senaste åren knipit åt sig en mycket stor del av den svenska annonskakan.

Mediehus som gör gratistidningar, som Direktpress och Mitti, är extra sårbara för annonsbortfall. I båda företagen har nästan alla journalister permitterats och jobbar nu deltid.

Ett exempel på suget efter nyheter är läsare av NWT-medias tidningar och sajter, rapporterar Svenska journalistförbundets tidning Journalisten. Enligt koncernen, med bland annat Nya Wermlands-Tidningen (NWT), har exempelvis sidvisningarna per vecka ökat från 3,6 miljoner till 5,4 miljoner. Allt fler tar också en digital prenumeration, men enligt NWT-media uppväger det ändå inte på lång väg annonstappet.

I måndags fanns det fem annonser från företag i den tryckta versionen av NWT.

HD-Sydsvenskan permitterar

Även HD-Sydsvenskan, som ingår i Bonnierkoncernen, upplever ett rekordstort sug efter tidningens nyheter. Men till följd av kraftigt vikande annonsintäkter korttidspermitteras nu en stor del av personalen efter en överenskommelse med facket. De permitterade kommer att arbeta 80 procent.

Samtidigt justerar tidningen sin bevakning och utformning.

– Det finns inga matcher att bevaka, knappt några kulturhändelser att recensera. Det är klart att det får konsekvenser, säger chefredaktör Pia Rehnquist i HD-Sydsvenskan.

Ola Westerberg/TT