Företagarna i Älmhult valde alltså att den här gången vända blickarna åt turistbranschen vad gäller Årets företagare.

Då föll alltså valet på Sjöstugans Camping och dess ägare Jonas Olsson.

Och det råder inget snack om att pristagaren uppskattar utmärkelsen:

– Jag är jätteglad för detta, säger han.

– Detta är ett kvitto på att det går bra.

– Detta trodde jag inte för 20 år sedan när jag tillsammans med några kompisar bodde i en källare i S:t Anton i Österrike.

Vid den tidpunkten gav Jonas Olsson sig själv chansen att åka slalom och bo så enkelt och billigt som möjligt.

Det var år som också gav mycket.

– Jag lärde mig detta med jobb, ekonomi, jag fick social kompetens och kom på hur det gick till att knyta kontakter.

– Dessutom träffade jag många positiva människor som jag har kontakt med än i dag.

Framgången som företagare tillskriver Jonas Olsson till viss del sitt engagemang inom idrotten och en trygg uppväxt.

Pappa Tom och mamma Marie-Louise har också en del i detta.

– De lät mig resa jorden runt i tio år utan att jag kände pressen på att ta tag i mitt liv. Jag fick göra min grej.

– När jag hade gjort den grejen var det ren tur det stod en campingplats i Bökhult som var till salu.

– Tidigare ägaren Hasse Jeppson la av och samtidigt träffade jag mitt livs kärlek och vi skattade barn. Det blev en trygghet i sig.

Då kände Jonas att han kunde satsa till 100 procent.

I bakhuvudet fanns tankar på att driva en framgångsrik verksamhet, så man kunde unna sig att då och då åka skidor i alperna.

Så har det också blivit, och detta faktum är också en viktig del av framgången.

– Att komma iväg och åka skidor betyder mycket för företagandet. När jag varit iväg får jag massor av energi för jobbet.

– När man reser ser man bra saker som man tar med sig hem till den egna verksamheten. Jag har hittat en bra balans mellan jobb och fritid.

– Det är nog ett vinnande koncept.

Själv tror Jonas att han fick priset mycket på grund av sitt mod.

Man kan inte påstå annat än att Jonas Olsson har öppnat plånboken på vid gavel under de 16 år han haft anläggningen.

Runt 20 miljoner kronor har investerats.

– Det har tickat på hela tiden.

– Jag köpte anläggningen 2002 för 2,5 miljoner kronor och sedan har jag bland annat byggt stugor och en konferensanläggning.

Omsättningen har ökat rejält, från 2,2 miljoner det första året till 15 miljoner kronor.

Trots investeringsviljan tänker Jonas inte bromsa nu.

– Jag vill bygga två padelbanor på kommunens mark och så vill jag investera 2 miljoner kronor på en flytande konferensanläggning.

– Men när det gäller den nya båten så beror det på om den positiva utvecklingen för konferensdelen håller i sig.

Jonas Olsson är helt enkelt en kille som är övertygad om att han, som han uttrycker det, reder ut allt.

Fast utan bra medarbetare blir det förstås knepigt.

– Johanna Larsson är en klippa, skriv det, säger Jonas.

– Hon har ett stort hjärta för företaget.

Så här lyder motiveringen till Årets företagare:

"Årets företagare i Älmhult 2017 har det senaste decenniet målmedvetet arbetat med att utveckla sin anläggning. Utvecklingen har framskridit år efter år där varje projekt har valts med stor omsorg. Med kreativitet och nytänkande har vår pristagare skapat en modern anläggning med nya idéer och aktiviteter. Ett stort engagemang för hemorten ger pristagaren en stark förankring i regionen, såväl som hos sina gäster och besöksnäringen i övrigt".