Visst har Patrik Åkesson, tillförordnad vd vid Ryssbygymnasiet, rätt i att skolan är viktig för orten och att fler elever vore positivt (Smålänningen 21/2). Frågan om transportprogrammet som skolan vill starta, och som en majoritet politiker i Ljungby kommun hittills motsatt sig, bör dock inte ses som en landsbygdspolitisk konfliktlinje mellan centralort och kransort. I stället bör blicken lyftas rejält.

Transportsektorn har skriande brist på yrkeschaufförer, samtidigt som e-handeln växer med våldsam kraft. Transportföretagen har beräknat att över 30 000 tjänster riskerar att inte kunnat tillsättas fram till 2030. Det svenska utbildningssystemet klarar alltså inte att tillgodose arbetsmarknadens behov.

Det finns inget som tyder på en avmattning som skulle göra det stora behovet av chaufförer tillfälligt. Därför är det viktigt med uthålliga utbildare. Bättre utförare än fristående gymnasier med riksintag, som Ryssbygymnasiet, finns inte. De tillfälliga utbildningar som upphandlats via Arbetsförmedlingen har ofta inte visat sig hålla måttet.

Det är inte överraskande att branschorganisationen har hört av sig till just Ryssbygymnasiet med förfrågan om att starta ett program. Det är en välrenommerad skola med en tydlig profilering mot de skogliga näringarna. Där finns förutsättningar att skapa en attraktiv utbildning.

Tanken att nischa utbildningen mot timmertransport är god, även om det förstås inte finns något som heter "timmertransportprogrammet". Att skolan främst torde locka elever med ett genuint skogsintresse är givet. Ett transportprogram vore ett bra komplement till skolans utbud, skulle stärka dess attraktivitet och ytterligare förankra Ryssby i den svenska skogsindustrin.

Gymnasiechefen samt flera politiker i Ljungby kommun oroar sig för att en utbildning vid Ryssbygymnasiet skulle hota fordons- och transportprogrammet vid Sunnerbogymnasiet. Eftersom platserna på programmet i Ljungby redan är svåra att fylla kan det förstås vara en reell risk, trots att inte mer än en handfull lokala studenter kan tros välja Ryssby före Ljungby.

Frågan man bör ställa sig är om det kanske är så att Ryssbygymnasiet kan skapa en bättre och mer attraktiv utbildning för transportsektorn. Om svaret på den frågan är ja blir följdfrågan – varför ska då den utbildningen inte få finnas?

Det är viktigt att hålla i minnet att det inte är ett brett högskoleförberedande program man tror sig se segla upp som konkurrent, utan ett yrkesförberedande program i en sektor med arbetskraftsbrist.

Den bästa arbetsmarknadspolitiken är den som växer fram organiskt. Fler skolor borde göra det som Ryssbygymnasiet vill göra. Det är synd om kommunpolitiker ska sätta käppar i hjulet.

Relaterat till artikeln