Planerna är lagda på is, men så snart Postnords brevprognoser går nedåt kan idén mycket väl plockas fram igen.

Att Postnord faktiskt hejdar sig är dock välkommet. Postutdelning varannan vardag, i stället för varje, kan verka harmlöst med tanke på den minskande mängden brev. Vad gör det om ett brev delas ut en dag senare? Men faktum är att effekterna skulle bli tämligen omfattande av den enkla ändringen.

Det bör rimligen ses som en grundläggande service att post ska levereras varje vardag. Att kompromissa med den principen borde vara bland det sista Postnord kommer på tanken att göra, även då besparingar behöver göras. Men förutom principen får postutdelning varannan dag andra negativa effekter då det kombineras med Postnords övriga regler och förutsättningar.

Resursslöseri

2018 trädde regeln i kraft som tillåter att inrikes brev levereras inom två dygn i stället för ett. Men då med kravet att 95 procent av breven faktiskt levereras inom den tidsrymden. Till skillnad från varannandagsutdelning är garanterad leverans inom två dygn ett rimligt sätt att spara på resurser. Till exempel kan långväga brev färdas långsammare med tåg och med färre turer som fylls med fler försändelser.

Men i kombination med varannandagsutdelning blir det i stället ett resursslöseri, som dessutom ökar utsläppen av växthusgaser. Detta eftersom brev som i dag kan vänta i två dygn ändå kommer att behöva delas ut efter en dag, om ingen utdelning sker på den andra dagen inom garantin. Då måste posten flygas i alla fall, för att den inte ska delas ut efter tre dagar (SVT 15/8). Det blir både dyrare och mindre klimatvänligt.

Brev får inte nedprioriteras

Att Postnord effektiviserar och gör besparingar i verksamheten är rimligt för att täcka upp för inkomstbortfallet som färre brev orsakar. Men besparingar bör så långt det är möjligt göras så att de som faktiskt skickar och tar emot post får en överskådlig och likvärdig service. Men om servicen i stället blir sämre, är det då rimligt att fortsatt ta lika mycket betalt för att använda den? Många som i dag skickar post kommer säkerligen inte att tycka det. Medan Postnord koncentrerar resurser till pakethantering får inte de brev som skickas nedprioriteras. Den som väntar på räkningar, blanketter och kallelse till läkare ska inte behöva få det en dag, eller en långhelg, senare bara för att posten inte delas ut en viss vardag.

Med tvådygnsgarantin har Postnord redan sänkt ambitionsnivån, men då ökar också kraven på att ambitionen faktiskt uppfylls. Förhoppningsvis koncentrerar sig ledningen nu på att försöka göra det på ett effektivt sätt, och låter idén om varannandags-utdelning ligga på is för gott.