När Fastighetsägarna Syd i höstas presenterade en undersökning av cityklimatet i Ljungby visade den på många fina siffror.

I rapporten tittade man på hur detaljhandeln och servicenäringen i city utvecklades från 2014 till 2015. Det visade sig då att den totala omsättningen ökade med 5, 4 procent i Ljungby centrum.

Framförallt gick det bättre för verksamheter som rör hud, skönhet och kroppsvård och kaféer och restauranger.

Detaljhandeln ökade dessutom med 5, 2 procent.

– Det var en riktigt positiv utveckling av stadskärnan i Ljungby från 2014 till 2015. Men det är ju svårt att säga om de här siffrorna står sig idag, säger Marie Enhörning, näringspolitisk ansvarig på Fastighetsägarna Syd i Helsingborg.

Sedan 2015 har ett antal butiker slagit igen i Ljungby city. Flera av de butikslokalerna har stått tomma ett bra tag och i nuläget är de sju stycken totalt.

– Det är klart att det här är en utmaning för Ljungby, men jag vill inte hissa röd flagg för det, säger Marie Enhörning och fortsätter:

– Man måste ju inte ersätta de tomma lokalerna med nya butiker. En del handel förvandlas numera till restauranger och kaféer i city. Så har det varit i Helsingborg, till exempel.

Ljungby kanske redan är inne på rätt spår.

De senaste månaderna har Järnia Axells omvandlats till Rosegarden och fotobutiken vid Stora Torget har blivit Mitas Hörna.

– På 90-talet var det shopping som lockade folk till stadskärnorna. Man gick runt och tittade i affärer och handlade, men idag finns det många andra kanaler också om man vill titta på varor.

– Shopping är inte det centrala utan nu vill man ha mer upplevelser i en stadskärna. Man vill umgås, äta gott och titta på varandra, och när man har gjort det så passar man kanske på att gå in i en affär och handla också, förklarar Marie Enhörning.