Det var i torsdags förra veckan som kvinnan i 75-årsåldern blev uppringd på sin fasta telefon strax efter 18 på kvällen. Samtalet kom från ett skyddat nummer.

– En kvinna presenterade sig och sa sig ringa från Svea ekonomi låneinstitut, berättar hon.

Kvinnan i luren ville först få personnumret bekräftat, vilket stämde överens med kvinnans.

– Sedan undrade hon om jag hade tagit ett lån den 9 november.

"Utsatt för id-kapning"

Det var inget kvinnan i Ljungby hade gjort. Då frågade hon om hon hade lånat ut sitt bankkort till någon, handlat på nätet eller gjort någon annan bankaffär den aktuella dagen.

– Jag svarade nej på frågorna. Då sa hon att jag förmodligen hade blivit utsatt för en id-kapning.

Kvinnan i luren ville att hon skulle plocka fram datorn och logga in på internetbanken.

– När jag svarade att datorn inte var hemma, tyckte hon jag skulle åka och hämta den. Jag svarade att det gör jag inte. Då tyckte hon jag skulle plocka fram bankdosan.

Nytt tillvägagångssätt

Kvinnan gjorde som hon sa, men kände att något inte stämde och i sista stund bestämde sig kvinnan för att lägga på luren.

– Jag är jättetacksam att jag inte gick på det. Nu tänker jag dra lärdom av detta.

Hon vill även varna andra. Bedragaren var väldigt skicklig, lät både omtänksam och förtroendeingivande.

Att bedragarna påstår att man blivit utsatt för id-kapning är något nytt.

– Polisen säger att det är ett nytt tillvägagångssätt, berättar hon.