Annons
Vidare till smalanningen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Många år innan flyget är tillbaka

Restriktioner lättas och världens flygbolag försöker starta motorerna igen. Men färden uppåt kan ta många år, och bolagen måste pröva sig fram i den nya verkligheten. – Det finns ingen mall som säger hur man ska göra, säger Jean-Marie Skoglund, analytiker på Transportstyrelsen, till TT.

När världen coronastängde tog det inte lång tid innan flyget stannade. 21 februari gjordes drygt 109 330 kommersiella flygningar, enligt statistik från Flightradar24. Två månader senare var siffran knappt 29 440.

Men under maj har en återhämtning sakta tagit fart och den 21 maj genomfördes 38 377 kommersiella flygningar.

– Allt eftersom samhällen öppnas upp kommer det sannolikt finnas ett behov av trafik, konstaterar Jean-Marie Skoglund.

Flera flygbolag har bekräftat att de planerar att öka kapaciteten inom de närmsta månaderna – däribland Finnair, Ryanair, Wizz Air och Lufthansa. De senaste dagarna har även flera länder rapporterat om att de öppnar upp för turister under sommaren.

Oroliga resenärer

Men det dröjer innan hela branschen är klar för take-off och når samma volym av trafik som innan pandemin.

– Rädslan för att resa är det svåraste för flygbolagen och hela industrin. Det är kopplat till att vi ännu inte har full kunskap om viruset och att vi saknar vaccin, säger Skoglund.

Enligt Skoglund kan det ta mellan två till fem år innan passagerarvolymerna är tillbaka på 2019 års nivåer.

– Samhället har stängts ned till en grad som aldrig skett tidigare. Det är det här som gör att det är så komplicerat, för det finns ingen mall för hur man ska göra.

– Det är klart att det är svårt att gå från detta till att öppna upp, för flyget är väldigt känsligt för såväl politiska som ekonomiska förändringar. Därför får vi nog räkna med en minskning globalt av flygtrafiken med 50 procent jämfört med 2019 års passagerarsiffror, fortsätter han.

Kostsamma åtgärder

Hur utvecklingen fortsätter styrs av efterfrågan och lönsamhet, tillsammans med olika länders restriktioner, enligt Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair.

– Erfarenheten från Asien visar att flygbolagen testar hur marknaderna svarar på mer kapacitet och kapaciteten skärs snabbt ner om marknaden inte svarar positivt, säger han till TT.

I genomsnitt måste flygbolagen fylla sina maskiner till drygt 65 procent för att få ett positivt resultat, medan lågprisflygbolag sannolikt behöver mer än 80 procent.

– Det är inte möjligt om det till exempel inte går att sälja mittplatsen i flygplanen, vilket minskar den säljbara kapaciteten mellan 30 och 50 procent, beroende på flygplanstyp, säger Elnæs.

Stigande priser

Trots att flera bolag redan har börjat ställa upp för start tror han att branschen kommer drabbas av flera konkurser under de kommande månaderna, för både stora och små flygbolag, i hela världen. Vissa flygbolag som finner sig i en svår ekonomisk sits kommer att köpas upp, omstruktureras eller slås samman med andra.

Hittills har cirka 92 miljarder dollar tillhandahållits i statliga lån eller lånegarantier som inkluderar flygbolag över hela världen, enligt Elnæs. De nya skulderna kommer påverka flygbolagens kostnader negativt och leda till dyrare priser. Samtidigt kan priserna inte höjas mer än vad marknaden vill betala.

– Jag tror att vi kommer se en minskning av erbjudandet av flyglinjer och destinationer, när flygbolagen måste fokusera hundra procent på lönsamhet. Det kommer att märkas av på alla typer av rutter och det kommer pågå i två till fyra år framåt, säger Hans Jørgen Elnæs.

Åsa Johansson/TT