Kvinnor löper i en bilolycka 4 -100 procent högre risk att råka ut för en pisksnärtskada än män. Detta finns belagt i epidemiologiska studier runtom i världen sedan slutet av 1960-talet och fram till idag, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

De flesta bilar och deras krockskador på människor testas utifrån en docka som väger 76 kilo och är cirka en decimeter längre än en genomsnittlig kvinna. Bilar och deras säten utformas därmed från en manlig kropp vilket kan ge kvinnor sämre skydd.

För drygt tio år sedan startade ett forskningsprojekt där Statens väg- och transportforskningsinstitut och Chalmers tog fram en kvinnlig krockdocka under ledning av forskare Astrid Linder.

Syftet med Chalmersforskningen var att se skillnader mellan hur kvinnors och mäns kroppar reagerar i krockögonblicket.

Nu är dockan är klar sedan fyra år, och skillnaderna har kartlagts, men en kvinnlig docka används ändå inte.

Det här är allvarligt och inte acceptabelt. Både kvinnor och män ska ha det optimala krockskyddet, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till flera medier under onsdagen.

”Vi tycker att det är uppseendeväckande att det inte händer någonting", menar Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund i en kommentar till TT.

Volvo är ett av få bilmärken som använder kvinnliga krockdockor vid krocktester. Volvo har även gjort försök med en gravid kvinnodocka.