Matkassen blir dyrare och dyrare. Mellan mars i fjol och i år ökade matpriserna i Sverige med knappt 3,5 procent. Jämfört med förra mätningen, som gällde för perioden 2017 till 2018, ligger ökningstakten på kring 30 procent (Sveriges Radio 3/5). En rätt dramatisk utveckling.

I grunden är vissa höjningar rimliga och dessutom lätta att motivera. Inflationen löper på och ökade egna kostnader för råvarumaterial förekommer. Det verkligt intressanta tecknet i tiden är däremot en viss, allt mer uppmärksammad, prishöjningsmetod. Vad sägs om samma eller högre pris men något mindre innehåll i förpackningen? Lurendrejeri, tycker många. Men det behöver inte vara så illa som det låter.

Många har på senare tid upplevt hur glassförpackningen från ett köptillfälle till ett annat plötsligt har krympt. Som av en händelse har samtidigt den gamla prislappen oförändrat fått hänga med i övergången. Det är inte bara en känsla. I en genomgång Svenska Dagbladet gjorde häromdagen (20/7) radades exempel upp. Snacks, mejeriprodukter, torrvaror och juice är produkter som på sina håll faktiskt fått slimmad kostym (SvD 20/7).

Mindre Magnum

Motiveringarna varierar. Juiceföretaget Brämhults menade att kunder tidigare ändå sällan hann ta tillvara på all dryck och från chipsindustrins håll hette det att produktionskostnaderna ökat. “I stället för att höja vårt pris valde vi den gången att behålla samma pris och minska förpackningen” sade Sofie Ek, kommunikationschef på Orkla Foods – där OLW ingår – till SvD.

Ett svar stack ut. Även om det med tanke på produktens namn kan framstå som lite lustigt är glassen Magnum en av alla (glass)produkter som förminskats. “Hälsotrenden är stark och många konsumenter ber om att det ska bli enklare att välja ur ett hälsoperspektiv”, kommenterade Sandhya Forselius på Unilever som äger märket. Det är en i sammanhanget intressant position att lyfta nyttighet. Inga vaga ord om tvingande teknikaliteter.

Bra i långa loppet

Oavsett hur ärligt menat svaret var finns en poäng i det. Snabba kolhydrater och gräddiga svalkningshistorier är för många ett trevligt sommarinslag. Det finns samtidigt inget egenvärde i att få i sig så många kalorier som möjligt vid varje tillfälle.

Även när det gäller glass på burk har vi nyligen kunnat se rentav tjugoprocentiga bortslopningar av mängden. Att produkter med rent grädde bjuder in till mer måttlig njutning är, för att se nyktert på det, i det långa loppet bra.

På samma sätt behöver det inte vara dåligt med ett upptornande utbud nya chipsvarianter vars påsar är något mindre än förr. Rent biokemiskt skapar fett ett sug efter mer när väl påsen öppnats.

Förmynderi?

Är inte detta att betrakta som näringslivsmässigt förmynderi? Inte nödvändigtvis. Man är van vid prisbilden sedan innan och att den så ofta ändå kvarstår innebär att tillverkarna kan ha en buffert för att fortsätta skapa nya alternativ. Avfärdar kunderna dessa initiativ slås produkterna så småningom naturligt ut från marknaden. Möjligheten att välja mer måttfulla alternativ är just både sund och valfri.