Ihållande värme kan medföra hälsorisker för alla. Särskilt utsatta är äldre, kroniskt sjuka och personer med funktionsnedsättning, men även små barn, gravida och personer som tar medicin. Det skriver Region Kronoberg i ett pressmeddelande och uppmanar nu alla invånare att hålla koll på sina nära och kära.

– När man blir äldre känner man inte av törst på samma sätt som tidigare och barn kan inte alltid säga ifrån när de blir uttorkade. Uttorkning till följd av vätskebrist är ett smärtsamt tillstånd som enkelt kan undvikas. Vi måste alla hjälpas åt och ta hand om varandra, säger Per-Henrik Nilsson, läkare och hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Kronoberg.

Några tecken på uttorkning är muntorrhet/torr på läpparna, trötthet, slöhet, huvudvärk, yrsel och minskade urinmängder.

Gör så här vid värmebölja:

VAR UPPMÄRKSAM PÅ INOMHUSTEMPERATUREN Risken för hälsoproblem ökar så snart temperaturen stiger inomhus. Riskerna ökar påtagligt när temperaturen utomhus når upp till 26 °C eller mer under tre dagar i följd.

DRICK MER Vänta inte på att du blir törstig. Ät vätskerik mat som t.ex. grönsaker och frukt. Undvik stora mängder söta drycker och alkohol. Tänk på att personer i din närhet kan behöva hjälp med att dricka.

ORDNA SVAL MILJÖ Använd gardiner, persienner och markiser. Försök att vara på den svalaste platsen i bostaden. Vädra på natten när det är svalt.

ORDNA SVALKA En kall dusch är mest effektiv. En blöt handduk runt nacken är ett alternativ. Använd löst sittande kläder i naturmaterial, de är svalare än åtsittande syntetkläder.

TA DET LUGNT Undvik fysisk ansträngning under dygnets varmaste timmar.

FÖRVARA LÄKEMEDEL RÄTT Förvara mediciner svalare än 25 °C grader eller i kylskåp. Läs om förvaring på förpackningen.