Förtroendebarometern presenteras årligen av Medieakademin sedan 1997 och baseras på allmänhetens förtroende för medieföretag, intuitioner och företag i landet. I årets barometer ligger Systembolaget på ohotad förstaplats – här har man stöd bland 71 procent av svenskarna.

Landets universitet och högskolor hamnar på andraplats, följt av Sveriges Radio på en tredjeplats.

Möbeljätten Ikea klättrar på listan och hamnar på en fjärdeplats med sina 61 procent. En raket på listan är förtroendet för polisen. Polisen ligger nu på en delad tredjeplats med med 65 procent, en ökning med hela elva procentenheter från förra året.

SVT backar ett par procent från förra året och ligger nu på rekordlåga 58 procent. På tio år har förtroendet för mediekanalen backar med 17 procent. Sämst förtoende har folket för Twitter, tätt följt av Flashback.

Nytt för i år är att förtroendebarometern nu också har ställt frågor om "fake news", alltså falska nyheter. 13 procent av de tillfrågade uppger att de upptäckt att de själva har spridit falska nyheter och fyra av fem tror att det är vanligt att falska nyheter sprids.

Bland politiken ökar tre partier i förtroende. Moderaterna, Socialdemokraterna och Centerpartiet. Moderaterna har högst förtroendeantal – 32 procent.