Annons
Vidare till smalanningen.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tänk om och tänk rätt

Snälla pedagoger hur tänker ni? Jag vill ställa frågan till alla pedagoger på skolor som fortfarande kör med uppgiften "Rita och skriv en berättelse om vad du gjort under lovet".

Jag önskar förstå vad syftet med denna uppgift är år 2016 i svensk skola? Tänker man på de barn som dagen innan första skoldagen efter ett lov somnar med klumpen i magen för att få denna ogenomtänkta fråga?

Jag anser att pedagoger i dag borde tänka till och släppa denna gamla uppgift som faktiskt återkommer år efter år efter år i många klasser på många skolor!!

Kan man inte istället börja första dagen efter ett lov med utmaningen "Skriv och berätta vad du har för tankar och förväntningar på den kommande terminen". Det är fortfarande en skrivuppgift, men med ett helt annat syfte, och dessutom får vi med barns delaktighet.

Eller avsluta före lovet med en utmaning att "När vi ses efter lovet vill jag att den som kan och vill tar med sig en sak från naturen". Eller en fundering hur de skulle ha varit att leva under den tid då dinosaurierna fanns.

Det finns massor att utmana och fantisera om, men snälla inte "Vad var bäst på eller hur var ert lov?".

Vi måste tänka om och tänka rätt!!

Angelica

förskollärare och mamma

Äntligen! Nu finns ÖP som app. Ladda ner här, till Iphone eller till Android !

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel