Tidningen Råd & Rön har listat de nio företag som konsumenter anmält flest gånger till Konsumentverket i år. Listan toppas av Mobilegroup, som under året bytte namn till Telefonihuset, som anmälts mer än 300 gånger. Företaget lovade kunder hos mobiloperatören Tre lägre mobilkostnader och gratis teknikprylar. I stället kom fakturor på 10 000–27 000 kronor.

Tvåa på anmälningstoppen hamnar biljettsajten Viagogo som säljer, och även köper, andrahandsbiljetter till evenemang. Företaget har dragit på sig många anmälningar om falsk marknadsföring. Det har också kommit klagomål gällande höga priser, avgifter som tillkommit och svårigheter att komma i kontakt med företaget.

Det tredje mest anmälda företaget är betalningstjänsten Klarna. Anmälningarna mot företaget har gällt att kunder vilseletts att tro att betalningsalternativet "konto" avsett direkt betalning från egna kontot när det i själva verket var en kontokredit från Klarna. Betalsättet är nu omdöpt till "delbetalningskonto" för att tydliggöra att det handlar om en kontokredit.