Ett sms i mobilen och ett meddelande med rubrik ”paketinfo” kan få vem som att klicka vidare av nyfikenhet på vad det kan gälla. Särskilt om man beställt saker på nätet.

Mannen som har fått det vet att han inget har beställt och anar oråd direkt.

Meddelandet lyder: Det finns en uppdatering för din leverans med fraktnummer PO-70284. Det finns även en länk att klicka vidare på.

Klickar man vidare så kommer man till paketinfo.trial.rocks. Sidan ser ut att komma från ett företag som sysslar med försändelser.

Rubrikerna lyder bland annat: Handla online, företagslösningar, Om oss, Sänd, Ta emot och Kontakta oss.

Det visar sig att man inte kommer vidare på någon av rubrikerna.

”Inga seriösa företag gör så här”

Söker man vidare kommer informationen om att ett paket är på väg men som har stoppats på grund av en utebliven betalning. Summan är på 15 kronor och paketet lovas komma när beloppet har betalats.

– Det är inga seriösa företag som gör så här. Den oförsiktige riskerar att lämna ut alla sina uppgifter inkluderat sitt kontonummer till bedragare.

– Med alla uppgifter är det sedan lätt att tömma konto efter konto, säger mannen.

Vill varna

Han visar ytterligare ett meddelande med upplysning om att en betalning avvisades och att han ska uppdatera det före midnatt och förhindra att numret annulleras.

Meddelandet har avsändare TELN Kundservice.

Länken leder till mottagarens bank-id där han ombeds att lägga till en ny betalningslösning för att undvika att paketet returneras till avsändaren.

– Femton kronor är en liten summa som kan kosta den som klickar vidare allt de har på kontot, säger mannen som vill varna andra om de får meddelanden som dessa.